Kā izvēlēties motorolleri

Deniss Fedotovs, 18.07.2011., 00:15

Pirms kāda laika izlēmu iegādāties sev motorolleri (scooter), tāpēc sāku diezgan padziļināti interesēties par motorolleru tēmu.

Motorolleris vai motocikls?

Ja braucat pārsvarā pa pilsētu, tad noteikti ērtāks būs motorolleris. Tam nav jāpārslēdz ātrumi, vadība ir vienkāršāka kā motociklam, tas ir arī manevrētspējīgāks. Braucieniem ārpus pilsētas labāks būs motocikls, pie lieliem (virs 50 km/h) ātrumiem tas būs stabilāks, drošāks (dugas), tam ir arī lielāki riteņi, nekā motorollerim. Runājot nevis par prakstiskiem apsvērumiem, bet par gaumi, uzskatu, ka labāk ir labs motorolleris, nekā sūdīgs motocikls. Starp citu, motocikli arī izmaksā vairāk, nekā motorolleri – gan to cena, gan apkope, gan benzīna patēriņš parasti ir lielāki.

Dzinēja tilpums

Lētākie motorolleri tiek ražoti ar dzinēja tilpumu līdz 50 kubikcentimetriem. Šiem motorolleriem nav nepieciešamas īpašas tiesības, nav jāiet tehniskā apskate, par tiem nav jāmaksā ceļa nodoklis. Tā kā CSDD transporta klasifikācijā nav tāda termina kā motorolleris, tad tie tiek saukti par mopēdiem. Brauc viņi parasti ar maksimālo ātrumu 50 km/h, labākie eksemplāri var sasniegt pat vairāk. Dzinējs parasti tiek dzesēts ar gaisu, tāpēc braucot tālākus gabalus, dzinējs var viegli pārkarst, un ņemot vērā mazo kubatūru, dzinēja resurss ir ļoti īss. Bremzes parasti ir disku priekšā un trumuļu aizmugurē (mazāk efektīvas, bet ir ilglaicīgākas, turklāt bremzēšana pārsvarā notiek ar priekšējām bremzēm). Svars varētu būt ap 130 kg.

Ja tev ir B kategorijas autovadītāja apliecība un vismaz 21 gads, tad vari izvēlēties jaudīgāku motorolleri – ar 125cm3 dzinēja apjomu. CSDD tas oficiāli skaitās kā motocikls, līdz ar to uz to attieksies tie paši ierobežojumi, kas uz motocikliem un automašīnām – pa gājēju ielām ar tādu braukt ir aizliegts. Toties maksimālais ātrums ar tādu varētu būt ap 100 km/h. Kas gan patiesībā nav pārāk komfortabls braukšanas ātrums. Protams, ka tādam motorollerim dzinēja resurss ir stipri lielāks, uzrāviens arī ir labāks. Bremzes gan priekšējās, gan aizmugurējās parasti ir disku. Motors tiek dzesēts līdzīgi kā automašīnām ar dzesēšanas palīdzību. Atšķirībā no 50cm3 motorolleriem, šiem parasti aizmugurē ir divi amortizātori, katrs savā pusē, nevis tikai viens. Svars varētu būt virs 200 kg.

A kategorijas vadītāja apliecība, ļauj vadīt vēl jaudīgākus motorollerus sākot no 21 gada, taču izskatās, ka A kategorijas vadītāja apliecības īpašnieki pārsvarā tomēr izvēlas jau motociklus. Sīkāku informāciju meklējiet CSDD mājaslapā.

Ražotājs

Vienā teikumā – labāk lietots itālis vai francūzis, nekā jauns ķīnietis. Tā nu es esmu izpētījis. Kāds motorolleru servisa īpašnieks gan piebilda, ka ķīniešu četrtaktnieki arī neesot slikti. (Motori iedalās divtaktniekos un četrtaktniekos, no kuriem divtaktnieki ir jaudīgāki taču skaļāki un ar mazāku resursu un ar sarežģītāku apkopi.) Zināmākie ražotāji, kas skaitās uzticami ir Aprilia, Piaggio, Gilera, Honda, Peugeot, Suzuki, Yamaha. ASA arī neesot smādējami. Protams, ka stilīgākais motorolleris ir Piaggio ražotais Vespa, taču arī tā cena ir atbilstoša. Ar ķīniešu ražotājiem savukārt ir tā, ka var paveikties un var nepaveikties – nekad nevar zināt, kāds garastāvoklis tajā brīdī bija ķīnietim, kad viņš skrūvēja motorolleri. Runā, ka ķīniešu ražojumi pat jauni mēdz pēc pāris nedēļām sabojāties.

Benzīna patēriņš

Ir pilnīgi skaidrs, ka tas ir mazs. Taču, 125cm3 dzinējiem tas var būt ap 4L/100km, tāpēc jāuzpildās kādreiz tomēr būs. Ir forši, ja bākas tilpums ir lielāks – var retāk pildīties. Mazajiem motorolleriem tas var būt ap 3-5L, 125cm3 – arī 9L un lielāks.

Disku izmērs

Ar maziem ritentiņiem braukšana pa bedrēm nav tik stabila, kā ar lielākiem, kā arī lielu ātrumu uzņemt ir grūti. Maziem diskiem arī riepas ātrāk nodilstot. Motorolleriem mazi skaitās ~10 collu diski, 12 ir vidēji lieli, 14 skaitās ļoti lieli.

Kam pievērst uzmanību pērkot lietotu?

Pirmām kārtām jau motoram, kā tas skan. Te nu es neko sīkāk neesmu kompetents komentēt, jo bērnību neesmu pavadījis stumjot un remontējot mopēdus. Jāpievērš uzmanību dokumentiem – vai tie ir uz konkrēto motorolleri, vai šasijas numuri sakrīt. Bez dokumentiem varēs vizināties tik pa mežu un savas mājas pagalmu, nevis smalki aizvest savu meiteni uz veikalu pēc saldējuma. Var skatīties vai siksna, bremžu kluči un riepas nav nodilušas, taču riepas maksā apmēram līdz 30 Ls un siksna ap 20 Ls, kas arī nav pārāk traki. Motorolleris sastāv no metāla rāmja, ap kuru ir apskrūvētas plastmasas, tāpēc īpaši rūsēt tur nav kam. Plastmasas ir viegli nomainīt un tās nemaksā pārāk dārgi, taču jāskatās, lai krāsa atbilstu tehniskajā pasē norādītajā, un nezinu vai kuram katram modelim plastmasas ir tik viegli atrodamas un pieejamas. Jāpārbauda vai darbojas visi lukturi un skaņas signāls kā arī mērinstrumenti. Pārbaudiet vai motorollerim ir visi paredzētie spoguļi. Pārbaudiet kā darbojas amortizātori, vai no tiem nesūcas eļļa (visticamāk, ka tikai priekšējie būs eļļas amortizatori), vai priekšējā dakša nav saliekta. Droši vien ir vērts mēģināt noskaidrot iemeslu, kāpēc motorolleris tiek tirgots, un izlemt vai tam ticēt.

Tūnings un šķūnings

Motorollera tūnings ir diezgan vienkāršs un salīdzinoši ar mašīnas tūningu izmaksā daudz mazāk. Bieži tiek ievietoti lielāka apjoma dzinēji, nekā uzrādīts tehniskajā pasē (tehniskajā apskatē ar to nav problēmu), mainīti izpūtēji, lukturi un darītas citas lietas. Ārzemēs ir daudzi ražotāji, kas ražo attiecīgās detaļas, taču jāskatās vai jūsu motorollerim ir tik pieejamas tūningotās detaļas. Tāpat arī jāņem vērā, ka palielinot jaudu, parasti jārēķinās arī ar lielāku benzīna patēriņu. Pēc savas nelielās pieredzes varu teikt, ka braukt ar motorolleri ātrāk par 50km/h jau sāk palikt nekomfortabli, jo ir salīdzinoši liels pretvējš, un varbūt mazie kukaiņi nebūs tik ļoti jūtami, taču, ielidojot sejā vai krūtīs kādai lielākai spārei sajūtas ir ne pārāk patīkamas. Tāpēc noteikti vajadzētu padomāt par ķiveri ar aizsargstiklu vai motobraucēja brillēm un atbilstošu apģērbu.

Cena

Cena visbiežāk ir atkarīga no visiem iepriekšminētajiem faktoriem. Jaunu ķīnieti var nopirkt sākot ar 350 Ls un uz augšu. Jauns laba ražotāja motorolleris varētu virs 1000 Ls. Lietotiem cenas būs attiecīgi virs 100 Ls un virs 600 Ls, vai arī lētāk, ja jums ļoti paveiksies, vai būsiet gatavs veltīt resursus motorollera savešanai kārtībā.

Citas izmaksas

Noteikti jāiegādājas laba ķivere. Bez ķiveres var ne tikai policija uzlikt sodu, bet tā arī var būt vienīgais aizsarglīdzeklis, kas jūs sargās pēc kritiena. Pieredzējušāki par mani motociklisti iesaka arī iegādāties cimdus. Pie izmaksām noteikti jāpieskata arī piemērots apģērbs, ja taisāties pārvietoties ar ātrāk, kā 50 km/h, kur vējš diezgan stipri saldē un arī kritiena sekas varētu būt smagākas. 125 cm3 motorollera pārrakstīšana CSDD izmaksā 20 Ls, nodoklis uz gadu – 25 Ls, OCTA uz 3 mēnešiem ir atrodama par 4 Ls. Un pieļauju, ka ļoti labs naudas ieguldījums varētu būt kādā labā ķēdē, ar kuru pieslēgt motorolleri, lai to tik vienkārši nebūtu nozagt.

Ja kādam ir kas iebilstams vai piebilstams – droši komentējiet.


16 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
deni2s, 28.07.2011. 13:53:59
Komentāra reitings: 0

Ir vērts palasīties arī te: http://memuars.lv/2009/04/10/motorollera-izvele/

Popeye (urdo@inbox.lv), 06.08.2011. 18:33:42 (ip:188.112.138.53)
Komentāra reitings: 0

Paldies, man šis raksts ļoti palīdzēja, jo grasos drīzumā iegādāties vienu un man nav nekāda nojausma ko skatīties.

deni2s, 07.08.2011. 10:54:09
Komentāra reitings: 0

Varētu būt, ka uz rudeni viņi būs lētāki, jo sezona beigsies.

deni2s, 29.08.2011. 18:27:14
Komentāra reitings: 0

Kā ieziemot motorolleri:
http://scooter-crew.lv/viewpage.php?page_id=9

Kat, 18.04.2012. 16:03:12 (ip:84.245.220.152)
Komentāra reitings: 0

labs.paldies

maris1987 (maris.1987@inbox.lv), 22.04.2012. 04:16:36 (ip:78.84.237.6)
Komentāra reitings: 0

ja vajag precīzu cenu apdrošināšanai motorolleriem un močoem uz konkrētu termiņu var rakstīt maris.1987@inbox.lv vai 29819465

Frenky, 20.10.2012. 16:59:35 (ip:90.130.162.169)
Komentāra reitings: 0

Velos sev arī drīzuma iegadāties motoroleri, bet nevaru izdomat kuru nemt gilera runner vai aprilia sr50r

Leoniids (leon1leon@inbox.lv), 18.03.2013. 12:20:50 (ip:62.63.156.90)
Komentāra reitings: 0

Vadītāju apliecības kubaturas ierobežojumus paskaties te uz moci - http://www.a-kategorija.com/

Mjā..., 28.03.2013. 10:52:44 (ip:213.226.141.152)
Komentāra reitings: 0

"Benzīna patēriņš..."

??

Vai tad tas ir "maz"?

Man ir divi autiņi, viens, Volkswagen Golf ņem (pa šoseju) ap 4 l/100km un otrs, Kia Sportage, ņem 8 l/100.

Biju domājis nopirkt skūteri, lai pa lēto vizināties uz darbu, bet ja šitādas tās lietas, tad es labāk arī turpmāk braucu ar auto... Vai arī ar riteni - vismaz fizkultūra...

Alberts (alberts7774@inbox.lv), 14.09.2013. 17:33:20 (ip:87.110.40.135)
Komentāra reitings: 0

No cik gadiem var braukti Ar Rolleri vai ar mopedu man ir 50c !!!

Kārlits (sarlots@inbox.lv), 30.10.2013. 14:33:55 (ip:91.105.81.230)
Komentāra reitings: 0

50cc var braukt no 14 gadiem bet vajag mopeda tiesibas

sneikss, 25.03.2014. 12:38:20
Komentāra reitings: 0

Domāju vispirms jānoskaidro kuri motorolleri iekļaujās a2 kategorijā. Cik saprotu tad tie ir moči ar jaudu līdz 35 kilovatiem vismaz tā izlasīju te: http://www.autoskola-presto.com/a2_kategorija

janka79, 26.03.2015. 08:12:02 (ip:87.110.109.202)
Komentāra reitings: 0

Nezinu,bet ne visiem ir retro gaume un patīk tas Vespa,pilnīgs murgs.

kasis, 03.07.2015. 11:44:58 (ip:2.29.83.20)
Komentāra reitings: 0

kaa pieregistreet pavisam jaunu, nelietotu motorolleri, kam ir tikai tehniskaa aplieciiba? nav veel bijis pieregistreets neviena valstii. salidzinaju shasijas nr un parejo ar dokumentu, viss atbilst. braucamais ir originaals.
bet reaala cheka par pirkumu man nav

jjj (jj99@inbox.lv), 18.08.2015. 08:42:43 (ip:212.93.100.59)
Komentāra reitings: 0

Cik ir motorollera minimālā motora kubatūra, ar kuru oficiāli drīkst braukt pa autobāni? Spānijā tas ir no 150 kubikcentimetriem. Bet kā ir citās valstīs? Vai arī no 150?

jjj (jj99@inbox.lv), 18.08.2015. 09:39:36 (ip:212.93.100.59)
Komentāra reitings: 0

Interesanti, kad pie mums beidzot CSDD sāks kaut ko darīt, lai apmācītu autotransporta vadītājus, tos, kuri pārvietojās uz 4 riteņiem, kā ir jāiekļaujas pilsētas satiksmē, kurā ir arī citi motorizētie satiksmes dalībnieki, kas pārvietojās uz 2 riteņiem??? Vienīgā CSDD aktivitāte, par ko zinu, bija viņu plakāts pirms gada "Skaties atpakaļskata spogulī 2 reizes". Bet tas īsti neattiecas uz pilsētas satiksmi.
Bet Latvijas automašīnu vadītāju analfabētisms pilsētas satiksmē šobrīd ir apbrīnojams!

Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





atpakaļ uz ziņu sarakstu

Reklāma
Datuve.lv tehnoloģiju jaunumu portāls
Padalies priekā
Xin chào, tôi muốn biết giá của bạn.

RobertSax

Вызвать сантехника на дом: без лишних хлопот и переплат вызвать сантехника спб <a href=spb-vizov-santekhnika.ru>spb-vizov-santekhnika.ru</a> .

santehnik_miEi

xxx

Tiffany


ienāktreģistrēties